تخصصی‌ترین مرکز پخش و ارسال فیلم به فستیوال‌های بین‌المللی درگاه فیلم ایران
×

ادامه سریال کلاهبرداری های «پخش کننده نماها» نمایش و مارکتینگ فیلم

ادامه سریال کلاهبرداری های «پخش کننده نماها»   نمایش و مارکتینگ فیلم
+ -

ادامه سریال کلاهبرداری های «پخش کننده نماها» نمایش و مارکتینگ فیلم

تجربه‌ی سالیان ما به عنوان «پخش کننده» نشان داده است، که متاسفانه، آگاهسازی‌ها تاثیر بسزایی در روند فکری و عملی «بعضی» فیلمسازان نداشته، و آنها در تلاش‌اند که با تجربه کردن راه پر پیچ و خم و خطا به حقیقت بعضی از اقدامات مخرب «پخش کننده نماها» پی ببرند. با این حال؛ تصمیم گرفتیم، که از جزئیات کلاهبرداری جدید پرده برداریم. به امید آنکه، اینبار آن «بعضی‌ها» به تجربه‌ی ما توجه کنند و یا حداقل، کمی تعقل و با وسواس بیشتری اقدام کنند.
 
مطلع شدیم که شخصی در قالب پیجی، اقدام به تماس با فیلمسازان، در جهت رایزنی در خصوص پذیرفتن نمایندگی فیلمشان، به منظور نمایش در «شبکه های ماهواره‌ای» و یا «مارکتینگ و فروش» اثرشان می‌کند. فارغ از چیستی و کندوکاو آن شبکه های ماهواره‌ای که عمدتا به «صِرفِ نمایش» و وعده‌های پوچ برگشت ناچیز مالی و یا دنبال کردن منفعت های سیاسی-اجتماعی سوءگیرانه ختم می‌شود، باید بگوئیم؛ که پیدایش این گونه از شبکه های بدون بیننده و پر از تبلیغات، تازگی نداشته و نمونه های زیادی از آن در سال های گذشته شروع به فعالیت کرده و سپس ناگهان ناپدید شده اند.
 
در وهله‌ی اول، باید بدانیم که فیلم کوتاه و «بخصوص فیلم بلند» در جریان هنری خود، خاستگاهی جز فستیوال‌ها نداشته، ندارد و نخواهد داشت. بنابراین، نمایش فیلم شما در چندین نوبت بغیر از به سود رساندن به «کار چاق کُن» های واسط، چه سودی را برای شما خواهد داشت؟ دوم؛ از بین رفتن پریمیر آنلاین شماست. فیلمساز با اجازه انتشار و نمایش فیلم خود، شانس حضور در اکثر فستیوال های بزرگ و کوچک را از بین خواهد برد.
 
از طرف دیگر «مارکتینگ» فیلم مطرح می‌شود. محصولی (فیلم) که به درستی در فستیوال های بین المللی پخش نشده باشد، قابلیت «مارکتینگ» را ندارد. متاسفانه بسیاری از کلاهبرداران با عنوانی مانند «فروش»، «عرضه»، «مارکتنیگ»، «رایزنی»، «گفتگوهای پشت پرده»، «قراردادهای درصدی»، «فروش فیلمنامه»، «گرفتن فاند ساخت» و چیزهایی از این دست، صرفا شوآف کرده و فیلمساز را به برگشت مالی دلخوش می‌کنند. «مارکتینگ» در چرخه‌ی «پخش» تعریف می‌شود و پدیده‌ای جدا از آن نیست که شخصی بخواهد مستقیم روی آن مانور و فعالیت کند. در یک پروسه‌ی صحیح پخش و در صورت موفقیت در فستیوال های گرید بالا، پس از یکسال کاری، شاید بتوان برای «مارکتینگ» اقدامات پایه‌ای را آغاز کرد، که خود به دو سال کاری و رایزنی‌های بسیار زیاد و وقت گیری نیاز دارد که بدون هزینه و یا با قراردادهای درصدی ادعا شده، محال است.
 
فیلمساز عزیز، همانطور که برای ساخت فیلم خود ماه ها و بلکه سال ها تلاش کرده اید و انتظار موفقیت در حد توان فیلم را دارید، بهتر است در این مرحله نیز  (پخش) با وسواس بیشتری گام برداشته و در دام شوآف‌های «پخش کننده نماها» نیافتید.
 
1402/08/28
علیمحمد اقبالدار
مدیریت «درگاه فیلم ایران»
 
نظرات شما
نظری درج نشده است.
درج نظر شما
+ مشاهده لینک های اصلی سایت
آخرین اخبار