تخصصی‌ترین مرکز پخش و ارسال فیلم به فستیوال‌های بین‌المللی درگاه فیلم ایران
×

SRT (اس آر تي) چيست؟

SRT (اس آر تی) چیست؟
+ -

SRT (اس آر تی) چیست؟

پیش از این در مقاله ای جدا در خصوص آموزش ساخت SRT توضیح داده ایم. اما برحسب پرسش های زیاد فیلمسازان در خصوص چیستی و یا کاربرد SRT نیاز دیدیم، در این خصوص متنی جداگانه منتشر کنیم.

زیرنویس به طور کلی به دو دسته ی چسبیده و غیر چسبیده تقسیم می شود. در این بین، زیرنویس غیر چسبیده انواع زیادی داشته که به مهمترین آن میتوان به: .stl .srt .sub .scc و ... اشاره کرد.

SRT و یا SubRip title فایل بسیار سبک (در حد چندین کلیوبایت) می باشد که احتمالا بسیار زیاد آنهایی که درگیر دانلود فیلم های خارجی بوده اند، با آن ناخواسته سروکار داشته اند. این فایل با پسوند .srt بصورت جداگانه اجازه خواهد داد که زیرنویس مدنظر شما، روی فیلم (معمولا در پایین صفحه) فعال و دیالوگ های از قبل تعیین شده به نمایش در آید. به عنوان مثال وقتی شما فیلمی به زبان انگلیسی دانلود میکنید، باید به دنبال زیرنویس غیرچسبیده ی فارسی آن باشید.

هر فایل اس آر تی، شامل خطوط ساده ای از کد های زماندار است که مشخص میکند در کدام لحظه از فیلم، آن خط از دیالوگ روی Player شما ظاهر شود.

مثال:

9

00:00:38,274 --> 00:00:40,682

من به سیاره برمیگردم تا دنبال جواب بگردم

10

00:00:40,819 --> 00:00:43,107

نمیتونم اجازه بدم که اینکارو بکنی، تیلک

در دو خط بالا، مشاهده میکنید که دو خط دیالوگ در دو بازه ی زمانی مشخص شده است.

خطوط اجرایی SRT میتواند حامل استایل خاص خود باشد، بعنوان مثال دیالوگی زرد و یا italic باشد.

45

00:03:25,412 --> 00:03:25,491

<font color=#00FF00>زنده ای؟</font>

در خط بالا، دیالوگ «زنده ای» در دو تگ font قرار داده شده است و المان رنگی آن با کد رنگی 00ff00 به نمایش در خواهد آمد و یا با تگ های <i></i> میتوانید دیالوگ خود را بصورت کج‌نویس درآورید.

کارکرد اصلی فایل srt برای فیلمسازی و پخش فیلم، موقعی خود را نشان میدهد که فیلم در فستیوالی غیر انگلیسی زبان پذیرفته شده و فستیوال از پخش کننده درخواست فایل SRT به همراه فایل clean فیلم را دارد. چرا که آنها با دریافت این فایل، به راحتی میتوانند آن را به زمان خود ترجمه کننده و سپس با استفاده از نرم افزارهایی، فایل srt  روی فیلم burn  کنند. بنابراین فیلمساز پس از تدوین نهایی فیلم خود، باید فایل اس ار تی را تولید و به دست پخش کننده برساند.

نرم افزارهای زیادی این فایل کم حجم را تولید میکند که مهمترین و پرکاربردین آنها، نرم افزار Subtitle Edit است که همانطور که گفته شد، آموزش آن قبلا در سایت قرار گرفته شده است «جهت مشاهد آموزش اینجا کنید».

 

 

نظرات شما
نظری درج نشده است.
درج نظر شما
+ مشاهده لینک های اصلی سایت
آخرین اخبار