تخصصی‌ترین مرکز پخش و ارسال فیلم به فستیوال‌های بین‌المللی درگاه فیلم ایران
×

نقد و بررسي فيلم سينمايي «برادران ليلا» سعيد روستايي (4 مقاله)

نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادران لیلا» سعید روستایی (4 مقاله)
+ -

نقد و بررسی فیلم سینمایی «برادران لیلا» سعید روستایی (4 مقاله)

نقد فیلم برادران لیلا؛ رستگاری در سرویس بهداشتی

صبا عباس‌پور / منبع: «فرارو» / (خواندن کامل مقاله) 

فیلم به وضوح طعنه‌ای به مسائل اقتصادی و بی‌ثباتی ناشی از آن در جامعه می‌زند که کاملا به جاست و مخاطبان به‌خوبی می‌توانند با آن هم‌ذات پنداری کنند؛ اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که داستان به جای پرداخت به این مشکلات آن را رها می‌کند و دچار شعارزدگی می‌شود تا جایی که رد این شعارزدگی را در بسیاری از دیالوگ‌های فیلم هم می‌توان پیدا کرد. قصه به جای نشان دادن بدبختی سعی در روایت آن در قالب دیالگو‌ها دارد؛ دیالوگ‌هایی شعاری و بدون هر گونه احساس.

برادران لیلا؛ آرزوی برباد رفته یک اغتشاشگر

مهدی علیپور منزه / منبع: «موسسه مطالعاتی تحریریه» / (خواندن کامل مقاله) 

اطلاعات اجتماعی اقتصادی بشدت پرت و پلای فیلم نیز نشان می دهد فیلمساز اساسا قصد ساخت یک فیلم سینمایی را نداشته و صرف با یک هدف مشخص برادران لیلا را ساخته است؛ واضحترین آنها مساله افزایش قیمت سکه و دلار و پراید است. در سکانس خرید سکه، قیمت دلار ظرف چند روز به قیمت 30 هزار تومان می رسد و در فیلم ادعا می شود پراید نیز به قیمت 100 میلیون رسیده است. در حالیکه در دنیای خارج ذهن فیلمساز این اتفاق چند سال طول کشیده و اتفاقی چند روزه نبوده است.

نقد فیلم «برادران لیلا»

میثم کریمی / منبع: مووی مگ / (خواندن کامل مقاله) 

«برادران لیلا» برای سعید روستایی قدم‌رو به جلویی محسوب نمی‌شود. تکرار فرمول‌های موفق «ابد و یک روز» در اینجا با پراکنده‌گویی همراه بوده به‌طوری‌که حتی تمرکز فیلمساز از قصه اصلی منحرف شده است. فیلم حتی برخی از روایت‌های فرعی نظیر ماجرای بزرگ فامیل شدن و مخصوصاً ماجرای تعدیل‌نیروی کارخانه را به حال خود رها می‌کند و به نظر می‌رسد که کارگردان در اینجا تنها قصد داشته معضلات اجتماعی را هر جور که شده به داستان اضافه کند و نتیجه کار فیلمی شده که در فضاسازی عملکرد درخشانی دارد و مخاطب ایرانی احتمالاً به‌خوبی آن را لمس خواهد کرد؛ اما از جنبه‌های سینمایی، دچار ایرادات اساسی در فیلمنامه است و یک عقب‌گرد آشکار برای سعید روستایی محسوب می‌شود.

برادران لیلا؛ یک پرسش ساده به جای نقد فیلم

مهرداد خدیر / منبع: آفتاب نیوز / (خواندن کامل مقاله)

چرا نه تنها فیلم روز خارجی که فیلم روز ایرانی را هم باید پای کامپیوتر و قاچاقی ببینیم؟ انحطاط اخلاقی فقط تصویر جامعه و خانواده‌ای نیست که در برادران لیلا می‌بینیم. یا این که استفاده از پیام‌رسان‌های محبوب دنیا بی‌فیلتر‌شکن میسور نباشد بلکه این هم هست که فیلمی را که می‌توانستیم در سالن سینما بینیم و پول بلیت آن را هم پرداخته باشیم حالا جدا جدا در خانه ببینیم. فیلمی که نه هیچ یک از ارکان عرش را می‌لرزاند، نه صحن? روابط تنانه دارد و نه هم‌آغوشی جانانه. نه خشونت عریان و نه خدا و پیامبر را -نعوذبالله- انکار می‌کند.

نظرات شما
نظری درج نشده است.
درج نظر شما
+ مشاهده لینک های اصلی سایت
آخرین اخبار