تخصصی‌ترین مرکز پخش و ارسال فیلم به فستیوال‌های بین‌المللی درگاه فیلم ایران
×

آشنايي با جشنواره اسکاري و بين‌المللي فيلم کوتاه «Tampere» فنلاند

آشنایی با جشنواره اسکاری و بین‌المللی فیلم کوتاه «Tampere» فنلاند
+ -

آشنایی با جشنواره اسکاری و بین‌المللی فیلم کوتاه «Tampere» فنلاند

جشنواره بین‌المللی «Tampere Film Festival» ‌یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین فستیوال‌های اروپا و جهان محسوب می‌شود که تحت حمایت و پشتیبانی «آکادمی اسکار»، «آکادمی جوایز اروپا» و «بفتا» می‌باشد. این رویداد بین‌المللی اولین بار در تاریخ 1969 توسط یک فیلمساز فنلاندی به نام «aficionado Ilkka Kalliomäki» در «تامپره» فنلاند تاسیس شده و در واقع «Tampereen elokuvajuhlat» جشنواره‌ایست مختص به آثار کوتاه،  که هر سال در ماه مارس در سالن نمایش «Finnkino Plevna» برگزار می‌شود. این جشنواره اروپایی مورد تایید انجمن تهیه‌کنندگان فیلم «FIAPF» بوده و در کنار جشنواره‌هایی چون «Oberhausen» و «Clermont-Ferrand»، جزو یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم کوتاه اروپایی می‌باشد.
 
 
 
این جشنواره اسکاری از سال 1970 تا به حال به شکل کنونی خود برگزارشده است و به صورت حرفه‌ای به پذیرش و نمایش آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی پرداخته است. در سال‌های اولیه تعداد آثار ارسالی و پذیرش شده در سطح بین‌المللی از صد فیلم گذر نمی‌کرد. در اواسط دهه 1990، تعداد نمایش‌ و پذیرش آثار از 100 فیلم فراتر رفت و تعداد آن در حدود 500 اثر بوده است. اما از ابتدای سال 2000 تعداد نمایش‌ها به 120 اثر در هر دوره رسید و اما در سال 2009 جمع آثار پذیرش شده در رقابت‌های ملی و بین‌المللی به بیش از 3000 اثر رسید.
 
 
 
سال 1992 سال مهمی برای جشنواره محسوب می‌شود زیرا جشنواره «Tampere» تبدیل به فضایی مهم برای مخاطبین حرفه‌ای آثار کوتاه شد. این جشنواره همچنین با هدف ترویج خلق آثار کوتاه با کیفیت و ایجاد مشارکت‌های بین‌المللی در زمینه فرهنگ و هنر سینما بین‌ فیلمسازان بسیار مطرح گشت.
 
در سال 2020 جشنواره اعلام داشت که با همکاری یک شرکت تولید کننده فیلم آمریکایی «XYZ Films»، بخش جدید و قابل رقابتی به نام «Generation XYZ» را به جشنواره افزوده است که توسط هیئت داوران به صورت مستقل داوری می‌شود و به اثر منتخب، جایزه نقدی قابل توجهی تعلق می‌گیرد.
 
 
 
این جشنواره بین‌المللی با قدمتی بیش از نیم قرن به صورت تخصصی به نقد و بررسی آثار کوتاه در چهار بخش «داستانی، مستند، انیمیشن و تجربی» پرداخته و قدمی مهم در راستای پیشبرد هنر و صنعت سینما در جهان برداشته است. گفتنی‌ است اثر کوتاه «یوسف» به کارگردانی «مهوش شیخ‌الاسلامی» در سال 1999 نائل به کسب جایزه از این جشنواره شد.
 
 جوایز این جشنواره در بخش‌های ذیل به آثار کوتاه تعلق می‌گیرد:
  • جایزه بزرگ بهترین اثر کوتاه
  • جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند 
  • جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی
  • جایزه بهترین فیلم کوتاه تجربی
  • جایزه بهترین انیمیشن کوتاه
  • جایزه «EFA Tampere»
  • جایزه ویژه تماشاگران
  • دیپلم افتخار

 

جهت اطلاع از تاریخ ارسال آثار خود به جشنواره «اینجا» کلیک کنید.

نظرات شما
نظری درج نشده است.
درج نظر شما
 
 
 
+ مشاهده لینک های اصلی سایت
آخرین اخبار