تخصصی‌ترین مرکز پخش و ارسال فیلم به فستیوال‌های بین‌المللی درگاه فیلم ایران
×

«سريال هاي وبي» يا «Web Series» چيست؟

«سریال های وبی» یا «Web Series» چیست؟
+ -

«سریال های وبی» یا «Web Series» چیست؟

یکی از بخش های جدیدالظهور در فستیوال های فیلم، «سریال های وبی»، «ویدیوهای اپیزودیک»، «Web Series» و یا «Video Episode Series» می باشد که متاسفانه کارگردان های ایرانی در این زمینه فعالیت خاصی نداشته اند. خاستگاه اصلی «سریال های وبی» تنها بصورت آنلاین در OTT ها (Over the Top) جهت نمایش می باشد ولی بسیاری از فستیوال با رویکرد تقویت «داستان های دنباله دار» به سمت پذیرش این گونه ی جدید گام های مهمی را برداشته اند که از مهمترین آن فستیوال ها میتوان به South by Southwest است. اصلی ترین تفاوت بین سریال های تلویزیونی و سریال های وبی، هزینه، مقدار سرمایه گذاری و استفاده از بازیگران و عوامل حرفه ای است که در «سریال های وبی»، این شاخص ها میتواند بسیار کم رنگ تر و غیر حرفه ای تر از تولید سریال های تلویزیونی باشد. بغیر از موارد فنی، بطور قطع نگاه هنری در محتوا نیز در گونه ی «سریال ها وبی» حائز اهمیت بیشتری است.

از جمله مهترین OTT های معروفی که سریال های وبی در آن نمایش داده شده و قابلیت نمایش به مخاطبین را میدهد؛ عبارتنداز: YouTube، Amazon Prime Video، Disney + Hotstar، SonyLIV، TvFPlay، Zee5، Ullu، MX Player، ALT BALAJI، Voot، Netflix و Telegram

در فستیوال های فیلم، بطور معمول در پذیرش گونه ی «سریال های وبی» محدودیت های اپیزودیک وجود دارد، یعنی فستیوال یا برگزارکننده ی Event تعداد اپیزودها را تعیین میکند، که این تعداد میتواند از یک اپیزود تا چندین اپیزود مدنظر باشد. (به تک اپیزودها معمولا «Web Series Pilot» نیز اطلاق شده و دارای بخش مجزا در فستیوال ها می باشد) گفتنی است بر خلاف تصور رایج در خصوص «سریال های وبی»، بسیاری از فستیوال ها، عمومی بودن فیلم ها را خلاف قواعد و اصول خود دانسته و از پذیرش WebSeries هایی که بصورت Public در دسترس همگان است، جلوگیری میکنند.

سریال های وبی، همچون گونه‌ی کوتاه، دارای محدودیت زمانی نیز می باشند. به عبارتی فستیوال ها، زمان هر اپیزود را براساس قوانین خود تعیین میکنند. مثال: WebSeries های 3 اپیزودیک و هر اپیزود نهایت 30 دقیقه. طریقه تحویل «سریال های وبی» به فستیوال ها نیز متفاوت است. بعضی از فستیوال ها بصورت اپیزود به اپیزود و بعضی دیگر بصورت یکپارچه پروژه را مورد ارزیابی خود قرار میدهند.

ترجمه: علیمحمد اقبالدار

منابع:

  • «درگاه فیلم ایران»
  • «https://bestacbrands.com/what-is-web-series-meaning-of-web-series/»
     
نظرات شما
نظری درج نشده است.
درج نظر شما
 
 
 
+ مشاهده لینک های اصلی سایت
آخرین اخبار